Pengkisahan Behrang Ulu

 


Disunting oleh Mohd Razalli b. Ahmad Termizi
  

Pengenalan

Program Pengkisahan Behrang Ulu telah dianjurkan oleh Perpustakaan Tuanku Bainun pada 24 September 2020 bertempat di Auditorium, Perpustakaan Tuanku Bainun. Program tersebut dipengerusikan oleh YM Dr. Raja Ahmad Shalaby bin Raja Hassan, Pustakawan Kanan UPSI. Barisan panel terdiri daripada Dr. Haji Zabidin bin Haji Ismail, seorang penulis buku dan Mohd. Razali bin Rafaei, penduduk     Behrang Ulu. Pengkisahan ini dianjurkan untuk memberikan pendedahan terhadap sejarah keunikan Behrang Ulu, mendedahkan perjuangan menuntut kemerdekaan yang dipelopori oleh Ahmad Boestamam, menonjolkan peranan Perpustakaan       Tuanku Bainun dalam mengadakan program berbentuk keilmuan dan melibatkan tokoh- tokoh setempat. Program telah dihadiri oleh 63 orang peserta yang terdiri    daripada warga UPSI dan masyarakat setempat.  Program ini telah diikuti secara “FB live” oleh seramai 338 orang dan boleh ditonton melalui https://youtu.be/QdPwN2JAPC0.

 Ringkasan Pembentangan:

 Suka saya hendak maklumkan di sini bahawa muzik latar yang mengiringi video klip sebentar tadi adalah muzik tradisional orang-orang Mandailing yang dikenali sebagai ‘Gondang 9’. Gondang bermaksud gendang. Ia ada 9 buah gendang yang berlainan saiz. Apabila dipalu, ia akan mengeluarkan bunyi yang berlainan. Ia akan bercantum dan menjadikan irama yang menarik. Pada zaman dahulu, permainan Gondang 9 ini untuk Raja-Raja Mandailing menyambut tetamu, atau mengadakan majlis perkahwinan     untuk anak–anak mereka. Masa kini, permainan Gondang 9 ini selalu dipersembahkan sebagai salah satu budaya orang Mandailing.

                Sebagai permulaan, saya hendak menjawab persoalan yang timbul dalam        pembentangan Dr. Haji Zabidin sebentar tadi, Behrang Ulu tapi di mana hilirnya? Hilirnya dulu dikenali sebagai Kuala Behrang.  Semasa penjajahan British, namanya ditukar kepada Behrang Stesen. Behrang Ulu terletak di utara Tanjong Malim dan              selatan Slim River. Di antara Behrang Ulu dan Slim River ada sebuah pekan kecil yang dikenali sebagai Slim Village. Daripada zaman perang dunia ke-2, Behrang Ulu terletak antara jalan dari Kuala  Lumpur ke Pulau Pinang. Sekarang ini dipanggil sebagai jalan lama. Ia adalah jalan  dagangan dan perhubungan penting serta  pernah digunakan oleh tentera Jepun melancarkan perang dari utara menuju ke Kuala Lumpur. Di Slim Village terdapat padang tempat berlakunya pertempuran di antara tentera British dan tentera Jepun yang dikenali sebagai “Battle of Slim River”. Tentera British                  kebanyakannya terdiri daripada orang–orang Punjab. Pertempuran  berlaku selama 3 hari dan tentera British mengalami kekalahan. Di situlah benteng terakhir tentera  British sebelum tentera Jepun mara ke Kuala Lumpur.  

                Behrang Ulu juga menjadi laluan Raja Billah selepas tamatnya Perang Selangor dan menetap di Papan. Hari ini, terdapat istana Raja Billah di Papan. Akibat hijrah   beliau, sebahagian orang-orang Mandailing, Rawa dan Selayang yang menjadi pengikut Raja Billah telah tinggal di muara Sungai Behrang bertemu dengan Sungai Dara.    Sekitar tahun 1917, orang–orang Mandailing giat mengusahakan kebun getah dan buah-buahan. Saya pernah melihat geran tanah yang dikeluarkan oleh kerajaan      bertarikh 1921. Ini bermakna kewujudan Kampung Sungai Sekiah sudah berusia lebih 100 tahun.

 BAHAGIAN 2

Behrang Ulu tidak terkesan semasa pendudukan Jepun (1942– 1945) dari segi kemusnahan harta–benda, tetapi terjejas teruk dari segi ekonomi. Hendak makan pun susah.  Namun, orang Mandailing ialah orang yang kuat menghadapi cabaran. Mereka menyara hidup dengan berkebun dan bersawah. Daripada Kuala Sungai Dara, orang- orang Mandailing berpindah ke Sungai Jernang yang teletak berdekatan dengan Hulu Sungai Sekiah. Mereka bersawah di tempat berkenaan. Sungai Jernang sering           diganggu oleh komunis. Beberapa orang ditangkap oleh “Malayan People's Anti-Japanese Army” (MPAJA) atas tuduhan mereka menjadi tali barut Jepun dan dihadapkan di mahkamah Kangaroo. Di sana, pendakwa raya tanya hukumannya  kepada orang ramai. Kalau mereka memutuskan untuk hukuman bunuh maka hukuman    dijatuhkan ialah bunuh. Tahun 1951,  berlaku di Sungai Jernang dan Batu 8, komunis masuk dengan merampas senapang patah kepunyaan orang kampung dan mengugut mereka. Maka, timbullah Rancangan Briggs.

                Penduduk–penduduk Sungai Jernang dipindahkan ke Kampung Sungai Sekiah. Penduduk Cina pula dipindahkan ke Kampung Baru, Behrang Ulu. Ini bukanlah satu  kebebasan, kampung tersebut dipagar dan dikenakan perintah darurat. Dibolehkan keluar dari rumah  pukul 7 pagi sehingga 2 petang sahaja. Makanan dicatu. Beras dibeli dibenarkan dibeli sebanyak 4 tahil sahaja oleh seseorang lelaki. Bekalan gula dan garam juga disekat. Tong–tong getah juga diperiksa oleh tentera British. Tinggallah dusun Jernang seluas lebih 100 ekar. Tiada sebarang kesan di Sungai Jernang. Tiada lagi sistem pengairan. Begitu sayang, satu kehidupan yang aman dan damai tinggal begitu sahaja. Cuma, tiang pagar untuk menghalang pergerakan komunis masih ada lagi sehingga sekarang.

                Di Batu 8, Sungai Sekiah, orang Jawa berpindah ke kampung. Raja Kecil yang membukanya. Kita selalu berbicara tentang Ahmad Boestamam, tokoh tersohor dalam lanskap sejarah Malaysia. Namun, ada seorang lagi tokoh yang jasanya kita tidak boleh nafikan iaitu Ishak bin Mat Isa. Beliau  berasal dari Batu 8, terlibat dalam      peristiwa pembunuhan Michael Codner, Penolong Pegawai Daerah pada 23/2/1952. Peristiwa sabotaj tangki air oleh pengganas komunis. Sejak peristiwa tersebut,        pentadbiran daerah dipindahkan ke Slim River.

Michael Codner dikenali sebagai “Golden Horse of German”. Beliau  berjaya melarikan diri daripada kem  tahanan Stalag Luft III. Komunis sudah sediakan jerangkap   samar. Michael Codner dan AC Jamil mati di tempat kejadian. Ishak Mat Isa dan Yahya Paip (meninggal dunia sekitar 1990-an) adalah saksi hidup. Semasa kematian Ishak Mat Isa, peluru masih terselit pada pehanya. Tidak ramai yang bercerita mengenai    beliau.

                Selama 14 hari MPAJA memerintah Malaya selepas tentera Jepun menyerah       kalah. Sementara menunggu ketibaan semula British, ramai orang Melayu yang        terbunuh. Orang–orang Cina datang menetap di Behrang Ulu dibantu  dan dihormati oleh orang–orang Melayu. Namun, didapati ada orang Cina menjadi tali barut komunis. Hari ini, orang–orang Melayu mulai sedar. Ini kesan daripada SITC dibuka kepada orang Melayu untuk menyedarkan orang-orang Melayu.

Kedatangan orang-orang Mandailing dan Selayang adalah dari Indonesia.     Penghijrahan mereka ke Behrang Ulu disebabkan 2 perkara. Pertama, selepas tamat Perang Selangor, mereka datang menetap di sekitar negeri Perak. Ada yang singgah dan menetap di Behrang Ulu. Ada sebahagiannya di Chemor, Papan dan Sungai Bil.        Ditambah lagi dengan kedatangan saudara–mara mereka atas sebab perkahwinan. Kedua, faktor ekonomi, awal 1917, orang-orang penghijrah ini datang ke Tanah Melayu kerana harga bijih timah dan getah tinggi. Selepas perang dunia pertama, harga getah mencapai harga tertinggi kerana diperlukan oleh negara–negara Eropah.

Di Behrang Ulu ada kubur terletak di Batu 7, Sungai Sekiah. Ia merupakan “landmark” bagi laluan jalan lama di Behrang Ulu sejak dibuka pada 1917. Masih    terdapat kubur-kubur lama yang dibina daripada batu–batu sungai.

                Masjid Behrang Ulu sudah lama dibina iaitu sekitar 1920, dan ia mulanya        berbentuk rumah kayu 2 tingkat. Di situlah diadakan sekolah selepas Perang Dunia  ke-2 kerana bangunan Sekolah Kebangsaan Behrang musnah. 1954, bangunan       baharu masjid dibina dan dirasmikan oleh Sultan Yussuf Izzuddin Shah (datuk kepada Sultan Nazrin) yang masa itu merupakan Raja Muda Perak. Raja Nazrin semasa    menjadi Raja Muda juga pernah bersolat Jumaat di Masjid Behrang Ulu.

                Ada seorang guru yang bersaudara dengan Ahmad Boestamam bernama Cikgu Sharif. Beliau seorang yang rajin. Beliau  berjalan ke semua pelusuk kampung dan menyeru mereka semua ke sekolah. Pada  masa itu 1940-an, ramai yang tidak mahu ke sekolah. Hasilnya, mungkin ini menyebabkan Cikgu Shafie (seorang penulis mengenai sejarah Tanjong Malim) bersekolah di Sekolah Kebangsaan Behrang.

                Seperti kata Dr. Zabidin, Behrang Ulu mempunyai prospek yang jelas. Adanya    Institut Tanah & Ukur Negara dan Politeknik Sultan Azlan Shah, Behrang serta adanya industri yang boleh menggerakkan ekonomi. Bandar Proton City dahulunya, adalah ladang ternakan lembu dan mempunyai keluasan 2,500 ekar. Jabatan Haiwan melalui Maju Ternak telah membuka ladang di Proton City sekitar 1970-an. Ladang ini sangat cantik seperti masuk ke  negara New Zealand kerana ianya berkabus pada waktu pagi dan penuh dengan lembu Frisian. Harimau juga banyak di kawasan tersebut.

                Tapak asal Masjid Proton City adalah untuk kawasan ternak untuk haiwan yang diimpot daripada negara Afrika. Tasik Proton City yang ada sekarang telah wujud sejak dulu lagi yang dikenali sebagai PEDA–24 tetapi tidaklah secantik sekarang. Ia hanya penuh dengan pokok–pokok buluh. Di situ juga ada lembu Frisian. Penjagaan terbaik dengan pagar setinggi 24 kaki tetapi harimau boleh curi lembu tersebut. Semasa saya kecil, dalam tingkatan 2 dan 3, selalu datang ke situ untuk cari duit. Tiada duit untuk bayar yuran  SRP sebanyak RM15.00. Datang ke tempat tersebut untuk ambil buluh. Kami tidak peduli dengan kewujudan harimau walaupun pernah bertembung dan    selalu terjumpa tapak kakinya.   


Pemberian Cenderahati dari Perpustakaan Tuanku Bainun 

    Harga buluh sepanjang 21 kaki sebesar tin susu berharga 25 sen. Sehari dapatlah 25 batang, maka sehari dapat RM5.00. Yuran SRP kena bayar pada bulan Mac maka pada bulan Januari sudah kena cari duit. Begitulah aktiviti orang kampung, menoreh getah, mencari hasil hutan seperti rotan dan sebagainya. Rotan manau      banyak terdapat di kawasan ini. Ia boleh diproses menjadi bangku dan meja. Kami jual dengan harga RM1.20. Bila siap diproses jadi RM300.00. Kalau dulu jadi kerani bergaji sebulan RM300.00 dan sudah tentu tidak mampu beli bangku tersebut.

      Cuma saya setuju Behrang Ulu mungkin akan jadi seperti Kampung Baru, Kuala Lumpur. Memastikan generasi baru mengetahui tentang sejarah Behrang Ulu dan keduanya,  Behrang Ulu ini perlu terus ikut arus kemajuan. Dahulunya, penduduk  tidaklah kaya. Kini, perkhidmatan bas dari Tanjong Malim ke Slim River melalui jalan lama sudah tiada. Ini kerana arus perkembangan, ramai yang mampu memiliki kereta sendiri. Dengan ledakan kemajuan melanda Tanjong Malin dan kawasan sekitarnya, adalah diharapkan Behrang Ulu juga akan dimajukan.

        Akhir kata, saya mengucapkan terima kasih kepada pihak UPSI kerana            menjemput saya walau pun saya bukan ahli sejarah. Saya orang kejuruteraan tetapi mempunyai minat yang mendalam dalam bidang sejarah. Dulu masa sekolah, saya   dalam jurusan sains tetapi hendak tukar kepada jurusan sastera tidak kesampaian. Abang saya kata lagi bagus belajar kejuruteraan. Rupanya seronok lagi belajar sejarah daripada kejuruteraan.

     Harapan saya UPSI menjalankan pula kajian ke atas Behrang Stesen dari segi  sejarah kenapa ia mendapat nama tersebut. Begitu juga dengan Slim Village.

Dengan ini saya tutup pembicaraan saya dengan lafaz  Wabillahi Taufiq Wal Hidayah Wassalamualaikum  WBT.


        YM Dr. Raja Ahmad Shalaby, sebagai moderator bersama    Dr. Haji Zabidin Ismail dan  Encik Mohd. Razali Rafaei.